Wrocławski Teatr Współczesny

Tirza

Arnon Grunberg
Tirza
Czas trwania 165 min [1 przerwa]
Data premiery 29 maja 2021
Scena Duża Scena
Miejsca numerowane
 

Opis

Spektakl rekomendowany od lat 16.

Portret życia rodzinnego klasy średniej – czteroosobowa rodzina we współczesnej Europie. Matka artystka szukającą swojej drogi poza życiem rodzinnym, ojciec bez zawodowych sukcesów, ale skoncentrowany na zapewnieniu bytu rodzinie i dwie córki. Na plan pierwszy zdecydowanie wychodzi relacja ojca Hofmestera z rozpieszczoną młodszą córka Tirzą. To nie tyle relacja ojca i córki, co raczej dwójki przyjaciół czy wręcz kochanków. Na oczach widzów narasta toksyczność tej relacji i nieuchronnie zmierza do dramatycznego finału. Równolegle obserwujemy, jak poukładana przez Hofmestera rzeczywistość stopniowo się rozpada, obnażając ciemne strony współczesnego świata – terror, piramidy finansowe, biedę i samotność.

Program spektaklu znajduje się TUTAJ.

„Wśród wielu obliczy miłości, które znamy z życia i literatury, to opisane przez Grunberga jest jednym z najtrudniejszych. Bo do czego może doprowadzić niepohamowane wręcz uczucie ojca do jednej z córek? Czy istnieje sposób, by zauważyć przekraczanie kolejnych granic? W Tirzie holenderski pisarz nie tylko znakomicie sportretował życie rodzinne swoich bohaterów. Dał także trafny i zasmucający obraz dzisiejszego świata – biedy, przesytu, terroru, a przede wszystkim obezwładniającej samotności". (Michał Nogaś, Gazeta Wyborcza).

„Hofmeester jest skrajnie konwencjonalnym ojcem, człowiekiem, który wszelkie objawy emocji traktuje jak chorobę. Tirza, młodsza córka, jest rozpieszczoną i poszukującą innego życia ulubienicą ojca. Spędzają ze sobą mnóstwo czasu, są dla siebie przyjaciółmi, sąsiadami, rodzeństwem, a nawet kochankami, tylko nie ojcem i córką w klasycznym rozumieniu tego układu.(...) Chce być dla niej ojcem doskonałym, z cierpliwością i liberalizmem podchodzi do jej życia społecznego i seksualnego. Akceptuje każdy jej pomysł na samorozwój, a jednocześnie daje jej to, co sam uważa za najważniejsze (...) Ewolucja tej chorej zależności rozpocznie się od imprezy pożegnalnej. To tam dojdą do głosu ciemne rejony duszy bohatera. Obudzi się w nim bestia, która powoli zacznie przejmować kontrolę nad ciałem i umysłem". (Blog Melancholia codzienności).

Z recenzji:

"Wybitna rola Senatora pozwoliła zobaczyć na scenie tak złożoną postać, jaką opisał Grunberg, mając do dyspozycji 560 stron powieści". (Katarzyna Mikołajewska, Gazeta Wyborcza).

"Miśkiewiczowi, w tym spektaklu, który być może jest najdojrzalszym spektaklem tego reżysera, udało się zbudować ze świateł, z telebimów, z muzyki, a przede wszystkim ze wspaniałej gry aktorskiej prawdziwą historię rodzinną – pełną bólu, niepokoju i oczekiwania na lepsze jutro". (Anna Wąsowicz, dziennikteatralny.pl).

Uwaga!

Spektakl zawiera sceny o charakterze seksualnym i sceny przemocy.

W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy oraz głośne, gwałtowne dźwięki.

 

Realizatorzy

tłumaczenie  Małgorzata Diederen-Woźniak
adaptacja i dramaturgia Joanna Bednarczyk
scenografia Barbara Hanicka
kostiumy Hanka Podraza
światło, video Marek Kozakiewicz
choreografia Bożena Klimczak
animacje 2D Oliwia Szanajca-Kossakowska
inspicjentka Katarzyna Krajewit
suflerka Justyna Bartman-Jaskuła
operator kamery Janusz Kaźmierski
realizacja dźwięku  Piotr Postemski/Maciej Rzońca
realizacja światła  Jan Sławkowski
realizacja video  Agnieszka Piesiewicz/Marek Hajduk

Obsada

Jörgen Hofmeester Jerzy Senator
Dyrektor, Pasażer Maciej Tomaszewski
Jefried Ricky Lion (gościnnie), Linus Kimaro (gościnnie)
Koledzy Tirzy Mateusz Goławski (gościnnie), Patryk Krzak (gościnnie), Dominik Smaruj, Tomasz Taranta

Wokół spektaklu

Projekt zniesienia miłości? "Tirza" wciąga i trzyma do końca
Katarzyna Mikołajewska, Gazeta Wyborcza
Trzymający w napięciu thriller psychologiczny
Michał Hernes, TuWrocław
Spektakl "Tirza" to thriller psychologiczny połączony z farsą i trudem ojcostwa
Michał Derkacz, dlastudenta.pl
Na granicy kunsztownego świata
Anna Wąsowicz, dziennikteatralny.pl
POWRÓT: DWA Z CZTERDZIESTU I CZTERECH
Dariusz Kosiński, Tygodnik Powszechny
 

Dla grup zorganizowanych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: k.migdalowska@wteatrw.pl). Więcej informacji znajduje się TUTAJ.

W spektaklu wykorzystano fragmenty utworów:

- Joe le taxi, muzyka: Franck Langolff, słowa: Étienn Rod-Gil
- On my Mind, muzyka i słowa: Chad James Elliott, Melissa Elliott, Richard Cook Mears IV, George Pearson, Thomas Wesley Pentz, Dylan Ragland, Gordon Mumner,
- Little Dark Age, muzyka i słowa:  Benjamin Goldwasser, Andrew Wells Vanwyngarden
Makeba, muzyka i słowa: Jeanne Louise Galice, Rufus Khoza, Nathan Dambuza Mdledle, Joseph Mogotsi, Ronnie Sehume, Majola Modise,
- Bei Mir Bist Du Schön, muzyka i słowa: Sammy Cahn, Saul Chaplin, Jacob Jacobs, Sholem Sholom Secunda,
- Whatever Lola Wants, muzyka i słowa: Richard Adler, Jerry Ross. 

Tirza

Galeria zdjęć

Zdjęcia z prób


Fot. Natalia Kabanow

Plakat


Video



Stopka

Zamknij