Wrocławski Teatr Współczesny

Dramat rodzaju męskiego

Jakub Tabaczek
Dramat rodzaju męskiego
Czas trwania 110 min
Data prapremiery 13 stycznia 2024
Scena Duża Scena
 

Opis

Spektakl rekomendowany od lat 16.

Sztuka opowiada o doświadczeniach i etapach życia mężczyzny. Przyglądamy się zarówno relacjom rodzinnym ojciec-syn, jak i relacjom partnerskim mężczyzna-kobieta. Na scenie kolejno pojawiają się „Syn, co nie zawsze potrafi przeliterować nazwisko wybitnego współczesnego pisarza – Chłopak ze stulejką – Intelektualista – doktor psychologii – Syn zamarzniętego ojca – Manager-sadysta – Histeryk-przemocowiec – Mężczyzna w kryzysie –leciwy Mężczyzna, który stara się przywrócić się do życia.”

Twórcy konfrontują bohaterów z symbolami męskości, ale jednocześnie odkrywają w nich pokłady wrażliwości i potrzebę zrozumieniem dla słabości.

Historie bohaterów, ubranych w jeansowe uniformy, kowbojskie buty i kapelusze, niejako na przekór utrwalonym mitom pokazują, że świat męskich wartości wcale nie jest czarno-biały jak w westernach.

Program spektaklu znajduje się TUTAJ.

W trakcie styczniowego setu na żywo wystąpi zespół sneaky jesus.

Z recenzji:

„Reżyser nie boi się pokazać na scenie, że męskość zmienia się wraz z tym, jak emancypują się kobiety. To kobietom reżyser oddaje część historii, one przejmują w odpowiednim momencie narrację, a w scenach zbiorowych, kiedy zagęszcza się obecność aktorów, często decydują o tym, jak dalej potoczy się historia". (Anna Pajęcka, dwutygodnik.com).

„(...) zespół aktorski gra po prostu fenomenalnie! Każda z ról to majstersztyk. Z wyraźnym, autorskim komentarzem do obecnej niejednoznacznej definicji męskości. I z przykładami męskości rozmaicie pojmowanej". (Magdalena Talik, Wroclaw.pl).

„(...) Mądre, przepełnione gorzkim humorem przedstawienie Marcina Libera stawia przejmującą diagnozę rodzajowi męskiemu. Łebasy! Słyszycie? Jesteście skazani na samych siebie". (Mirosław Kocur, teatralny.pl).

Dramat rodzaju męskiego powstał na podstawie sztuki Jakuba Tabaczka pt. Stulejka, która została nagrodzona w V Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU. Tekst sztuki znajduje się TUTAJ.

Uwaga!

W spektaklu pojawiają się sceny przemocy psychicznej.

Spektakl zawiera sceny o charakterze seksualnym.

W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy.

Realizatorzy

reżyseria, opracowanie tekstu Marcin Liber
scenografia, kostiumy, video Mirek Kaczmarek
choreografia Hashimotowiksa 
realizacja video Marek Hajduk/Agnieszka Piesiewicz
realizacja dźwięku Kacper Dubicki
realizacja światła  Janusz Kaźmierski
asystentki reżysera Justyna Bartman-Jaskuła, Dagmara Antoniszyn
inspicjentka Justyna Bartman-Jaskuła

Obsada

Wokół spektaklu

guldapoleca: „Dramat rodzaju męskiego”
Przemek gulda, guldapoleca
„Czynnik ryzyka" [RECENZJA]
Magdalena Rewerenda, „Czas Kultury"
„Spotykasz na ulicy kowboja" [RECENZJA]
Anna Pajęcka, dwutygodnik.com
„Doktór, co ma motór" [RECENZJA]
Kamil Bujny, teatrologia.info
Recenzja spektaklu „Dramat rodzaju męskiego” na deskach Wrocławskiego Teatru Współczesnego
Magdalena Talik, wroclaw.pl
„Łebasy, czyli skazani na siebie" [RECENZJA]
Mirosław Kocur, teatralny.pl
Dramat rodzaju męskiego - recenzja spektaklu
Michał Derkacz, dlastudenta.pl
„Zupa-krem z mężczyzny, czyli dramat rodzaju męskiego" [RECENZJA]
Artystyczne spojrzenie. Blog o sztuce, artystach, wystawach, zabytkach i wydarzeniach kulturalnych
„Męskie g(de)ranie"
Agnieszka Loranc, Nowa Siła Krytyczna, e-teatr.pl
„Bardzo współczesny dramat rodzaju ludzkiego"
Małgorzata Matuszewska, miarakultury.blogspot.com
Recenzje Dagmary Chojnackiej: „Dramat rodzaju męskiego” - premiera Wrocławskiego Teatru Współczesnego
Dagmara Chojnacka, Radio RAM
Wywiad z Marcinem Liberem i Rafałem Cieluchem
Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław Kultura
„Śmiać się maczyzmowi w twarz” [WYWIAD]
Wywiad z Marcinem Liberem (reżyser) i Jakubem Tabaczkiem (autor sztuki).
Sobotnia Kawa: Męski świat w sztuce Jakuba Tabaczka na deskach Teatru Współczesnego [WYWIAD]
Anna Fluder, Radio RAM
Pierwsza w tym roku premiera w Teatrze Współczesnym
Piotr Osowicz, Radio Wrocław
„To miasto jest za małe dla naszej dwójki" [RECENZJA]
Jarosław Klebaniuk, teatrdlawszystkich.eu
„Faceci o swoich największych wadach, czyli kpina z maczyzmu we Wrocławskim Teatrze Współczesnym [RECENZJA]
Katarzyna Mikołajewska, „Gazeta Wyborcza Wrocław"
„Wrażliwy chłop" (recenzja)
Szymon Kazimierczak, członek Komisji Artystycznej 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
 

Dla grup zorganizowanych oferujemy warsztaty wprowadzające do spektaklu (prosimy o kontakt z działem edukacji: k.migdalowska@wteatrw.pl). Więcej informacji znajduje się TUTAJ.

Audio-wprowadzenie do spektaklu znajduje się TUTAJ.

W spektaklu wykorzystano fragmenty utworu Czarno czarny film, muzyka: Tadeusz Nalepa, słowa: Józef Loebl.

Autorką plakatu jest Basia Bańda.

Dziękujemy za udział w promującej spektakl sesji zdjęciowej Panom: Tomaszowi Cichoniowi, Mirosławowi Siwkowi i Jerzemu Sosnowskiemu.

 

Spektakl brał udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, a Marcina Libera nagrodzono za reżyserię dwóch przedstawień: Dropie z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Dramat rodzaju męskiego z Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

***

Aktorki, aktorzy i muzycy występują w spektaklu w kostiumach firmy Lee Cooper.

Dramat rodzaju męskiego

Galeria zdjęć


Natalia Kabanow

Zdjęcia z prób

Fot. Filip Wierzbicki
Fot. Filip Wierzbicki
Fot. Filip Wierzbicki
Fot. Filip Wierzbicki

Filip Wierzbicki, Marcin Liber

Video



Stopka

Zamknij