Katarzyna Kalwat
Polska reżyserka teatralna, autorka interdyscyplinarnych przedstawień i performansów. Studiowała psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz reżyserię w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jej artystyczna działalność sytuuje się pomiędzy teatrem, sztukami wizualnymi, operą i nauką o języku. W swojej pracy zawsze wychodzi od tego, co osobiste, prywatne.
Do jej najważniejszych projektów należą: Rechnitz. Opera-Anioł Zagłady (TR Warszawa, 2018), Staff Only (TR Warszawa, Biennale Warszawa, 2019), Holzwege (TR Warszawa, 2016), Maria Klassenberg (Raster, Volksbuhne, TR Warszawa, 2020, 2021), oraz wielogodzinne przedstawienie Art of Living na podstawie La vie mode d’emploi Georges’a Pereca’’zrealizowane w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (2023). Otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia min. Olśnienia za spektakl ’Powrót do Reims’ na podstawie książki Didiera Eribona (Nowy Teatr w Warszawie, Festiwal Boska Komedia, 2021). W uzasadnieniu werdyktu jury podkreśliło inscenizacje perfekcyjnie wykorzystującą nowe media a także rolę Jacka Poniedziałka opartą na osobistych doświadczeniach poruszającą w widzu najczulsze struny.
We Wrocławskim Teatrze Współczesnym zrealizowała teatralny projekt pt. Grotowski non-fiction, który został zainspirowanym życiem i twórczością Jerzego Grotowskiego – twórcy słynnego Teatru 13 rzędów w Opolu i Teatru Laboratorium we Wrocławiu. W WTW wyreżyserowała też spektakl Młody mężczyzna na podstawie wydanej w 2022 roku książki noblistki Annie Ernaux pt. Le Jeune Homme.
W swojej pracy eksploruje kwestie związane z językiem i sposobem, w jaki kształtuje rzeczywistość. ’’Ten intelektualny rys (…) zderza z pierwiastkiem zwierzęcym w człowieku, jakbyśmy obserwowali walkę Super Ego z Id’’ (Gazeta Wyborcza, Magdalena Dubrowska).
Stypendystka Rządu Francuskiego, Fundacji Cité internationale des arts w Paryżu.
Fot. Anna Tomczynska