WTW://zawsze_Różewicz [4-9 października 2021]
W ramach projektu zaproponowaliśmy pięć wydarzeń performatywnych stworzonych na podstawie sztuk teatralnych i innych tekstów Tadeusza Różewicza. Każde z nich zaprezentowane zostało dwukrotnie: przed południem – dla młodzieży, wieczorem – dla wszystkich widzów. Pokazy przedpołudniowe były połączone z warsztatami. Wydarzenia zrealizowaliśmy w koprodukcji z innymi wrocławskimi teatrami i instytucjami kultury: Muzeum Teatru we Wrocławiu, Teatrem Muzycznym Capitol oraz Teatrem Polskim w Podziemiu.
Na program projektu złożyły się czytania sztuk: Kartoteka, Do piachu i Wyszedł z domu oraz performansy i warsztaty zrealizowane na podstawie wierszy i opowiadań poety. W ofercie warsztatowej, skierowanej do młodej widowni, w moderowanych rozmowach, będących punktem wyjścia do budowania improwizowanych scen, zadaliśmy pytania, czy i jeśli tak, to w jaki sposób język, metaforyka oraz zawarte w tekstach Różewicza rozpoznanie świata dotyczące np. przemian cywilizacyjnych czy katastrofy ekologicznej są dla młodych odbiorców żywe, czy wyrażają ich własne myśli i obawy.
Forma czytania czy szerzej: wydarzenia performatywnego, poprzez swoją szkicowość i otwartość a jednocześnie inscenizacyjną atrakcyjność sprawia, że przekazywane ze sceny treści nie są obciążone pewnego rodzaju „powagą” obioru, są żywiołem improwizacji i zabawy.
WTW jest od początku swego istnienia mocno związany z osobą Tadeusza Różewicza – można wręcz powiedzieć, że nasz teatr to „dom Różewicza”. Jego sztuki realizowali tu wybitni reżyserzy tacy jak: Jerzy Jarocki, Kazimierz Braun, Helmut Kajzar czy, z młodszego pokolenia, Michał Zadara i Paweł Miśkiewicz. Na deskach WTW miały miejsce aż cztery prapremiery dramatów Tadeusza Różewicza: Stara kobieta wysiaduje (1969), Odejście głodomora (1977), Przyrost naturalny (1979) i Pułapka (1984). Ogółem zrealizowaliśmy 13 premier jego utworów, w tym 5 w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Zwłaszcza istotna w tym kontekście była obecność Autora w czasie prób do Kartoteki w reżyserii Michała Zadary oraz jego bardzo osobisty i wnikliwy list do zespołu z okazji 60-lecia teatru. To wszystko daje nam poczucie stałej obecności jego myśli w programowym i ideowym przesłaniu teatru oraz nakłada na nas zaszczytny obowiązek pielęgnowania jego twórczości.
Tytuł: Kartoteka [performans]
Miejsce: Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena
Termin: 5 października, godz.19:00
Organizator: Wrocławski Teatr Współczesny
Opis: W Kartotece przez pokój leżącego w łóżku Bohatera przechodzi, jak ulicą, tłum postaci: rodzina, znajomi, obcy, osoby z zamierzchłej przeszłości i teraźniejszości. Pustka wewnętrzna antagonisty ostro kontrastuje z naporem rzeczywistości, która domaga się od niego działania. Luźno powiązane sceny tworzą niejednolitą formę dramatu będącego wewnętrznym rozrachunkiem Bohatera – życiowym remanentem utraconych szans i niezrealizowanych ambicji. Kartoteka, przez swoją otwartą strukturę, od zawsze intryguje i prowokuje twórców, by w jej ramy wpisywać kolejne pokoleniowe portrety pogubionych inteligentów.
Realizatorzy
reżyseria: Daria Kopiec
kompozycja / muzyka na żywo: Halszka Sokołowska, Daniel Pigoński
obsada: Anna Kieca, Beata Rakowska, Irena Rybicka, Paulina Wosik, Mariusz Bąkowski, Przemysław Kozłowski, Jerzy Senator, Maciej Tomaszewski, Krzysztof Zych oraz Rafał Cieluch
Wydarzenie w ramach festiwalu wtw://zawsze_Różewicz
Link do wydarzenia znajduje się TUTAJ
Tytuł: Był sobie dom, czyli Wyskubki. Splątanie, czyli żmut postteatralny [performans]
Miejsce: Teatr Muzyczny Capitol, Scena Restauracja
Termin: 6 października, godz.19:00
Organizator: Wrocławski Teatr Współczesny
Koproducent: Teatr Muzyczny Capitol
Opis: Twórczość Różewicza zwykle bywa interpretowana z punktu widzenia Awangardy. Ale jego pisarstwo zakorzenione było również w tradycji ludowej. Tropy poetyckie, strategie liryczne typowe dla literatury ludowej można odnaleźć w wielu jego utworach. Wyskubki będą próbą wyczytania w twórczości Różewicza tych śladów. Śladów splątania czyli żmutu. Sceniczny żmut, w którym zatrze się podział na widzów i aktorów, będzie spotkaniem poezji, gawędy, powiastki i tradycyjnej pieśni. Na partyturę preformansu złożą się przede wszystkim wiersze i opowiadania z tomów: Echa leśne i Matka odchodzi.
Realizatorzy:
scenariusz i reżyseria: Paweł Kamza
kompozycja / muzyka na żywo: Aleksander Brzeziński
scenografia i kostiumy: Izabela Kolka
choreografia: Adrian Rzetelski
obsada: Ewa Niemotko, Joanna Trafas, Katarzyna Pietruska, Helena Sujecka, Emose Uhunmwangho, Miłosz Pietruski, Adrian Rzetelski
Wydarzenie w ramach festiwalu wtw://zawsze_Różewicz
Link do wydarzenia znajduje się TUTAJ
Tytuł: Wyszedł z domu [performans]
Miejsce: Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena
Termin: 7 października, godz.18:00
Organizator: Wrocławski Teatr Współczesny
Opis: Sztuka przedstawia historię Henryka, męża i ojca, głowy rodziny, który pewnego dnia „wychodzi z domu” i traci pamięć. Kiedy dotknięty amnezją, znowu znajduje się w domu jest całkowicie nieświadomy swej dotychczasowej egzystencji. Wszystko, co definiowało jego życie – pozycja społeczna czy relacje rodzinne – zostaje wymazane i unieważnione. Kluczową rolę w przywracaniu pamięci Henryka odgrywa Ewa. Zniknięcie męża zamyka jej drogę do praktykowania codziennych rytuałów, przez które spełnia role matki, żony i kochanki – strażniczki domowego ogniska.
Realizatorzy:
reżyseria: Marek Fiedor
muzyka: Tomasz Hynek
scenografia: Nika Jaworowska
wideo: Mirek Kaczmarek
obsada: Zina Kerste, Maciej Kowalczyk, Dominika Probachta, Mariusz Kiljan, Tomasz Taranta
Wydarzenie w ramach festiwalu wtw://zawsze_Różewicz
Link do wydarzenia znajduje się TUTAJ
Tytuł: W tłumaczeniu [performans]
Miejsce: Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu
Termin: 8 października, godz.18:00
Organizator: Wrocławski Teatr Współczesny
Partner: Komuna Warszawa
Opis: Przedstawienie jest monodramem Adama Stoyanova, głuchego poety i aktora, znanego ze spektaklu Jeden gest. Celem performansu jest przetłumaczenie kilku wierszy Różewicza na Polski Język Migowy. Wspólnie z tłumaczką, Katarzyną Głozak, aktor próbuje odbudować utwory Różewicza w języku, który wymaga nie tylko innej semantyki, ale całkowicie innego konstruowania znaczeń. Poezja Różewicza jest więc budowana od nowa, ujawniając nieoczywiste interpretacje i zaskakujące, a czasem kontrowersyjne sensy słów.
Realizatorzy:
koncepcja: Wojtek Ziemilski i Wojciech Pustoła
reżyseria: Wojtek Ziemilski
tłumaczka: Katarzyna Głozak
tekst: Ziemilski/ Stoyanov / Głozak / Pustoła
kompozycja / muzyka na żywo: Aleksander Żurowski
scenografia / video: Wojciech Pustoła
obsada: Adam Stoyanov
Wydarzenie w ramach festiwalu wtw://zawsze_Różewicz
Link do wydarzenia znajduje się TUTAJ
Tytuł: Do piachu [performans]
Miejsce: Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena
Termin: 9 października, godz.19:00
Organizator: Wrocławski Teatr Współczesny
Producent: Teatr Polski w Podziemiu
Opis: II wojna światowa ciągle budzi ogromne emocje. To doświadczenie historyczne, które jest wciąż na nowo opisywane, poddawane rewizjom i różnorakim trendom narracyjnym. Różewicz był świadkiem tych wydarzeń, które do tej pory mają tak ogromne znaczenie dla naszej wspólnoty. W Do piachu zamiast bohaterskich scen walki, dał nam jednak dyskusję o wychodku. Zamiast glorii i chwały – codzienne życie partyzantów i smażenie wątróbki. W jego tekście Polskę próbują z rąk Niemców wyzwolić nie superbohaterowie z komiksów, a ludzie – z krwi i kości. Ludzie, których potomkowie nadal żyją w naszym kraju.
Realizatorzy:
reżyseria: Jan Hussakowski
scenografia: Maria Mordarska
wizualizacje: Klaudia Kasperska
muzyka: Maciej Zakrzewski
obsada: Zofia Bąk, Teresa Sawicka, Janka Woźnicka, Katarzyna Wuczko, Dariusz Maj, Aleksander Kaleta, Igor Kujawski, Michał Mrozek, Michał Opaliński
Wydarzenie w ramach festiwalu wtw://zawsze_Różewicz
Link do wydarzenia znajduje się TUTAJ