Wrocławski Teatr Współczesny

Podsumowanie sezonu 2022/23 w WTW

30 czerwca 2023
{n_title2}
Sezon 2022/23 upłynął pod znakiem zróżnicowanych spektakli, które łączy budowanie poczucia wspólnoty z widzami. Wierzymy, że nasze spektakle dają widzom schronienie i chwilę wytchnienia od rzeczywistości, a jednocześnie nie pomijają poważnych tematów.

Zrealizowaliśmy 4 premiery:

- Syrena. Anatomia miłości Zuzanny Bojdy/Amandy Lee Koe w reż. Darii Kopiec;
- Marat/Sade Petera Weissa w reż. Marcina Libera;
- Chamstwo Kacpra Pobłockiego autorstwa kolektywu Agnieszka Jakimiak – Mateusz Atman;
- Trąbka do słuchania Leonory Carrington w reż. Weroniki Szczawińskiej.

Syrena. Anatomia miłości w konwencji oswajającej baśni wprowadza widzów – zwłaszcza młodych – w obszar niejednoznacznych zagadnień związanych z poszukiwaniem tożsamości płciowej. To wielowątkowa i pełna czułości opowieść o pragnieniu bycia kochanym/kochaną, czerpiąca z realizmu magicznego i świata roślin.

Pełna pozytywnej energii jest także Trąbka do słuchania. To surrealistyczny i alchemiczny spektakl o wtajemniczeniu i poszukiwaniu siebie, w którym o najpoważniejszych sprawach mówi się w slapstickowy sposób, a slapstick jest zarazem drogą do samopoznania i budowania relacji z innymi ludźmi.

Z ciągu ironicznych scen teatru w teatrze składa się również Marat/Sade – punkowy spektakl, w którym scenografia powstaje na oczach widzów. To czerpiące inspiracje z popkultury i malarstwa tragikomiczne przedstawienie o uniwersalnych mechanizmach rządzących naszym światem, bo wciąż aktualne pozostaje padające w nim pytanie: „Maracie, co się stało z naszą rewolucją?”.

W anarchistycznym tonie utrzymane jest też Chamstwo – spektakl, który powstał w kontrze do ponurej podróży w przeszłość opisanej w antropologicznym eseju Kacpra Pobłockiego. O ile w książce dużo uwagi poświęcono przemocy, to sceniczne Chamstwo jest przede wszystkim opowieścią o pomocy.

Po raz piąty przeprowadziliśmy Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU

W lutym poznaliśmy Laureatów V Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU, organizowanego przez Wrocławski Teatr Współczesny oraz Miasto Wrocław. Do udziału w Konkursie zapraszani są nie tylko dramatopisarze, ale również prozaicy i artyści działający w innych niż teatr dziedzinach sztuki. Głównym założeniem ideowym Konkursu jest tworzenie impulsu do poszerzania języka scenicznego i konstruowania nowych form teatralnych.

Spośród 28 tekstów autorów zaproszonych na V Konkurs, Jury w składzie: Anna Augustynowicz, Agnieszka Jakimiak, Katarzyna Niedurny, Ryszard Koziołek i Zbigniew Majchrowski (Przewodniczący), przyznało następujące nagrody:

- nagrodę w wysokości 40 tys. zł: Ignacy Karpowicz za sztukę Rozmowy mijane;
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Zenon Fajfer za sztukę Uwolnienie;
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Vera Popova i Wojciech Ziemilski za sztukę Zadania aktorskie;
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Małgorzata Sikorska-Miszczuk za sztukę Dziennik szału i chciwości;
- wyróżnienie w wysokości 15 tys. zł: Michał Walczak za sztukę Budowniczy schronów.

Komisja Artystyczna WTW w składzie: Krzysztof Boczkowski, Anna Dąbrowska, Marek Fiedor (Przewodniczący), Agnieszka Majcher, Katarzyna Migdałowska oraz Ryszard Nowak przyznała nagrody w postaci scenicznej realizacji sztuki, które otrzymali:

- Zenon Fajfer za sztukę Uwolnienie;
- Jakub Tabaczek za sztukę Stulejka;
- Filip Zawada za sztukę Kolejność fal.

Uczestniczyliśmy w 5 w festiwalach

Nasze spektakle brały udział w polskich i zagranicznych festiwalach, gdzie zostały znakomicie i owacyjnie przyjęte.

Przedstawienie Kobieta i życie w reż. Piotra Łukaszczyka zaprezentowaliśmy w trakcie 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu FemART w Prisztinie (Kosowo), który w tym roku odbył się pod hasłem „Burn your fear”.

– Odwaga jest niezbędna do pokonania strachu. Zbyt długo wpajano nam, żeby milczeć i nadszedł czas, by odważyć się przemówić – mówili organizatorzy festiwalu.

Z kolei spektakl Chamstwo kolektywu Agnieszka Jakimiak – Mateusz Atman wystawiono na festiwalu Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku. Prezentowane na przeglądzie wydarzenia są głosem sprzeciwu wobec zła.

Wyskubki w reż. Pawła Kamzy zagraliśmy natomiast na 47. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, gdzie brał udział w konkursie Klasyka Żywa.

– Reżyser odważył się dosłownie wyskubać z Różewicza krótkie fragmenty i zbudować z nich nowy scenariusz, który pozostaje wierny Różewiczowi – powiedział Patryk Kęcki, przewodniczący komisji artystycznej festiwalu, w rozmowie cytowanej przez Dziennik Teatralny.

W tłumaczeniu w reż. Wojciecha Ziemilskiego w październiku zaprezentowano z kolei na Konfrontacjach Teatralnych w Lublinie, a kwietniu na gdańskim festiwalu literackim Odnalezione w tłumaczeniu.

Festiwal Konfrontacje Teatralne jest uznawany za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w regionie i jedno z największych wydarzeń tego typu w Polsce wschodniej.

Odnalezione w tłumaczeniu zaś to festiwal poświęcony przede wszystkim sztuce translacji. Organizatorzy zapraszają do rozmów o literaturze i przekładzie pisarzy, tłumaczy literatury, krytyków oraz czytelników z całej Polski.

Dwie nowe osoby w zespole aktorskim WTW

Do zespołu aktorskiego WTW dołączyli Magdalena Taranta i Dominik Smaruj.

1423 osoby wzięły udział w działaniach edukacyjno-warsztatowych

Po raz czwarty zrealizowaliśmy projekt „Jak poprzez teatr poznawać świat” – punktem wyjścia stał się spektakl W tłumaczeniu w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego, którego koncept oparty jest na tytułowym tłumaczeniu wierszy Tadeusza Różewicza na Polski Język Migowy. Celem warsztatów było poznanie kultury Głuchych a także uruchomienie w uczestnikach refleksji na temat różnych sposobów komunikacji i sposobów opisu świata, a następnie stworzenie własnej wypowiedzi scenicznej.
Projekt „Jak poprzez teatr poznawać świat” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patrzenie na przyrodę z perspektywy Miejskiego ptasiarza wcale nie jest takie proste – okazało się w trakcie dwutygodniowych warsztatów z młodzieżą z Wrocławia i Dolnego Śląska. Z dziesięcioma grupami młodych ludzi oglądaliśmy spektakl Weroniki Szczawińskiej, rozmawialiśmy o przyrodzie w teatrze i naśladowaliśmy naturę. Rozmawialiśmy także o tym, co jeszcze możemy dla niej zrobić. Współorganizatorem projektu było Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej w Polsce.

W czerwcu odbył się z kolei pokaz Pod pijanym kasztanem w wykonaniu grupy teatralnej (działającej przez cały sezon we Wrocławskim Teatrze Współczesnym) pod ciągle roboczą nazwą „Teatr na próbę”. Uczestniczący w projekcie młodzi ludzie przez 10 miesięcy przyglądali się różnym aspektom pracy teatralnej, a efekt swoich umiejętności nabytych i szlifowanych podczas zajęć zaprezentowali w czerwcu na Dużej Scenie WTW.
Prezentacja została zrealizowana pod opieką artystyczną Anny Kiecy. Opiekunką grupy jest Katarzyna Migdałowska.

A przez cały sezon prowadzimy warsztaty wprowadzające i interpretacyjne dotyczące bieżących spektakli repertuarowych.

WTW gościł i udzielił wsparcia wspaniałemu przedsięwzięciu Stowarzyszenia Teatr Nowy Świat pt. Baśnienie, czyli polsko-ukraińskim międzypokoleniowym teatralnym warsztatom integracyjnym.

4 wydarzenia specjalne

Oprócz działalności repertuarowej zrealizowaliśmy również wydarzenia specjalne:

- 8 dych Kierca – czyli jubileusz Bogusława Kierca;
- Głosy rzeki – performatywny koncert w reż. Leny Frankiewicz;
- Międzynarodowy Dzień Teatru. Pokaz monodramu Dwa dni z synem Zdzisława Kuźniara.
- Obrzędy – sztuka Wita Szostaka (nadesłana na IV Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU) w reż. Krzysztofa Boczkowskiego, zrealizowana przez Stowarzyszenie Teatr Nowy Świat w partnerstwie z WTW.

Plany na sezon 2023/2024

Sezon 2022/23 będzie zdominowany przez realizacje sceniczne sztuk nagrodzonych w V Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU. Przed nami premiery trzech konkursowych dramatów:

- Zenon Fajfer, Uwolnienie, reż. Kuba Kowalski;
- Jakub Tabaczek, Stulejka, reż. Marcin Liber;
- Filip Zawada, Kolejność fal.

Szczegóły ogłosimy na początku sezonu.

Wakacje w WTW

Dwa lata temu zainaugurowaliśmy cykl TRZY W JEDNYM, w ramach którego offowi twórcy teatralni mają możliwość pokazania swoich spektakli na scenach Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Tym razem będą to:

- Czuły Spektakl. Medytacje w prekariacie, reż. Marta Szlasa-Rokicka, InSzPer (19 sierpnia);
- Dom, reż. Eryk Herbut, grupa teatralna Brut (26 sierpnia);
- Symbioza, reż. Agnieszka Magdalena Włoch, Teatr Zapadnia (2 września).

Czuły Spektakl. Medytacje w prekariacie to projekt, którego twórcy badają potencjał praktyki mindfulness jako metody radzenia sobie z trudami współczesnego świata. Zastanawiają się, jak to zjawisko może nam pomóc, jak rozczarować oraz w jaki sposób kształtuje nasze spojrzenie na kobiecość i męskość.

Dom to z kolei oparty na rodzinnej historii spektakl, zainspirowany prowincjonalną twórczością i religijnymi rytuałami. Spektakl będzie opowieścią o relacji ojca, dziadka oraz syna, którzy spotkają się ze sobą w tym samym momencie ich życia.

Twórcy spektaklu Symbioza Teatru Zapadnia demaskują wstydliwy i niepokojący obraz matki – choć często jest on wypierany i przemilczany, to istnieje, nurtuje i przygnębia. Przedstawienie było prezentowane na festiwalach w Albanii i Stanach Zjednoczonych, a także zdobył trzy nagrody na aactWorldFest w USA.

Bilety: www.wteatrw.pl




Stopka

Zamknij