Elżbieta Golińska

ur. 25 grudnia 1954
absolwentka PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu [1978]
od 1 września 1980 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
absolwentka PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu [1978]
od 1 września 1980 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym
Repertuar
Wybrane role teatralne:
- Ninon w: Popas króla jegomości, A. Grzymała-Siedlecki, reż. K. Rosciszewski [Teatr Polski w Bydgoszczy, 1978]
- Basia Zawiłowska w: Szaleństwa panny Ewy, K. Makuszyński, reż. A. Walden [Teatr Polski w Bydgoszczy, 1978]
- Julia w: Romeo i Julia, W. Shakespeare, reż. W. Górski [Teatr Polski w Bydgoszczy, 1979]
- Alina w: Kronika wypadków miłosnych, T. Konwicki, reż. K. Braun [Wrocławski Teatr Współczesny, 1981]
- Elli w: Pułapka, T. Różewicz, reż. K. Braun [Wrocławski Teatr Współczesny, 1984]
- Magda w: Sztukmistrz z Lublina, I. B. Singer, reż. J. Szurmiej [Wrocławski Teatr Współczesny, 1986]
- Lizawieta w: Zbrodnia i kara, F. Dostojewski, reż. K. Rościszewski [Wrocławski Teatr Współczesny, 1990]
- Lucy Brown w: Opera za trzy grosze, B. Brecht, reż. J. Błeszyński [Wrocławski Teatr Współczesny, 1991]
- Iza w: Wyspy Galapagos, H. Kajzar, reż. J. Orłowski [Wrocławski Teatr Współczesny, 1992]
- Mary Warren w: Czarownice z Salem, A. Miller, reż. J. Bunsch [Wrocławski Teatr Współczesny, 1994]
- Siostra Flinn w: Lot nad kukułczym gniazdem, D. Wasserman, reż. J. Buchwald [Wrocławski Teatr Współczesny, 1995]
- Vee Lovell w: Czyż nie dobija się koni?, H. McCoy, reż. T. Dutkiewicz [Wrocławski Teatr Współczesny, 1995]
- Paulina w: Xięga bałwochwalcza wg B. Schulza, reż. J. Bunsch [Wrocławski Teatr Współczesny, 1996]
- Lokatorka w: Moralność pani Dulskiej, G. Zapolska, reż. A. Augustynowicz [Wrocławski Teatr Współczesny, 1997]
- Panna | Strach | Imaginacja w: Kordian, J. Słowacki, reż. J. Ostaszkiewicz [Wrocławski Teatr Współczesny, 1998]
- Kobieta w: Świadkowie albo nasza mała stabilizacja, T. Różewicz, reż. J. Różewicz [Wrocławski Teatr Współczesny, 1998]
- Dwojra w: Zmierzch I. Babel, reż. K. Meissner [Wrocławski Teatr Współczesny, 1999]
- Ewa w: Jesień i zima, L. Noren, reż. P. Tomaszuk [Wrocławski Teatr Współczesny, 1999]
- Jadzia w: Kosmos, W. Gombrowicz, reż. P. Miśkiewicz [Wrocławski Teatr Współczesny, 1999]
- Anioł Snu Jakubowego w: Historia Jakuba wg S. Wyspiańskiego, reż. P. Cieplak [Wrocławski Teatr Współczesny, 2001]
- Marta w: Romeo i Julia, W. Shakespeare, reż. R. Tuminas [Wrocławski Teatr Współczesny, 2001]
- Dziewczyna | Matka w: Odejście głodomora, T. Różewicz, reż P. Kruszczyński [Wrocławski Teatr Współczesny, 2002]
- Madame Gisella w: Cafe Panika, reż. Ł. Czuj, [Wrocławski Teatr Współczesny 2003]
- monodram poetycki Chwila na podstawie wierszy W. Szymborskiej [Wrocławski Teatr Współczesny, 2003]
- Arnika w: Lochy Watykanu, A. Gide, reż. J. Klata [Wrocławski Teatr Współczesny, 2004]
- Wielgas w: Niskie Łaki, P. Siemion, reż. W. Krzystek [Wrocławski Teatr Współczesny, 2004]
- Valerie w: Nie do pary, A. Bovell, reż. A. Olsten [Wrocławski Teatr Współczesny, 2005]
- Erika w: Przytuleni, J. Gardell, reż. G. Gietzky [Wrocławski Teatr Współczesny, 2005]
- rola żeńska w: Kartoteka, T. Różewicz, reż. M. Zadara [Wrocławski Teatr Współczesny, 2006]
- Matka Baala w: Baal, B. Brecht, reż. A. Augustynowicz [Wrocławski Teatr Współczesny, 2008]
- Elzewira Renesans/Przedstawicielka w: ...np.Majakowski, reż. K. Meissner [Wrocławski Teatr Współczesny, 2008]
- Józia w: Pułapka, T. Różewicz. reż. G. Gietzky [Wrocławski Teatr Współczesny, 2010]
- Matka w: Białe małżeństwo, T. Różewicz, reż. K. Meissner [Wrocławski Teatr Współczesny, 2010]
- Córka w: Hopla, żyjemy!, K. Meissner, reż. K. Meissner [Wrocławski Teatr Współczesny, 2012]
- Gardena, oberżystka w: Zamek, F. Kafka, reż. M. Fiedor [Wrocławski Teatr Współczesny, 2013]
- Blanka w: Bramy raju, J. Andrzejewski, reż. P. Passini [Wrocławski Teatr Współczesny, 2014]
- Żona Impresario w Odejście głodomora, T. Różewicz, reż. A. Ficowski [Wrocławski Teatr Współczesny, 2015]
- Irma | Żeglarz 7 | Maria Dąbrowska w: Silesia, Silentia, L. Amejko, reż. M. Fiedor [Wrocławski Teatr Współczesny, 2016]
- Królowa w: teraz każdy z was jest rzeczpospolitą S. Majewski, reż. M. Podstawny [Wrocławski Teatr Współczesny i Teatr Dramatyczny im. Szaniawskiego w Wałbrzychu 2019]
- Christabel, chórzysta w: Trąbka do słuchania, L. Carrington, reż. W. Szczawińska [Wrocławski Teatr Współczesny, kwiecień 2023]
Role telewizyjne i filmowe:
- Pokojówka w: Dziękuję za służbę, W. Pęciński, reż. S. Chęciński [Teatr TV, 1998]
- Bożena w: serial Życie jak poker, reż. W. Rawecki, M. Piestrak [1998]
Nagrody i wyróżnienia:
- Złota Iglica [1996]
- nagroda Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru za Najlepszy Epizod w spektaklu Zbrodnia i kara F. Dostojewskiego w reżyserii K. Rościszewskiego [1991]
- nagroda aktorska na XLII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych za rolę Marty w spektaklu Romeo i Julia W. Shakespeare'a w reżyserii R. Tuminasa [2002]
- nagroda Ośrodka Kultury i Sztuki na XXXVII edycji WROSTJA [2003]
Kwestionariusz Pivota
Kwestionariusz Pivota to współczesna odmiana popularnej XIX-wiecznej gry towarzyskiej znanej jako Kwestionariusz Prousta autorstwa francuskiego dziennikarza Bernarda Pivota. Pytania w nim zawarte zadawane są w znanym amerykańskim talk-show Inside The Actors Studio.
- Jakie jest Twoje ulubione słowo?
- Prawda, piękno, dobro.
- Jakie jest najmniej lubiane przez Ciebie słowo?
- Obłuda.
- Co Cię pobudza?
- Sztuka.
- Co Cię przygasza?
- Podłość.
- Jaki dźwięk kochasz?
- Szumu morza.
- Jakiego dźwięku nienawidzisz?
- Jazgotu.
- Jaki zawód chciałabyś wykonywać, gdybyś nie była aktorką?
- Anachorety.
- Jakiego zawodu nie chciałabyś wykonywać?
- Delatora.
- Jeśli Niebo istnieje, co chciałabyś usłyszeć, docierając do jego bram?
- Sorrrry!
- Jakie jest Twoje ulubione słowo?
- Prawda, piękno, dobro.
- Jakie jest najmniej lubiane przez Ciebie słowo?
- Obłuda.
- Co Cię pobudza?
- Sztuka.
- Co Cię przygasza?
- Podłość.
- Jaki dźwięk kochasz?
- Szumu morza.
- Jakiego dźwięku nienawidzisz?
- Jazgotu.
- Jaki zawód chciałabyś wykonywać, gdybyś nie była aktorką?
- Anachorety.
- Jakiego zawodu nie chciałabyś wykonywać?
- Delatora.
- Jeśli Niebo istnieje, co chciałabyś usłyszeć, docierając do jego bram?
- Sorrrry!